چگونه یک انگیزه نامه خوب زبان انگلیسی (SOP) بنویسیم؟
نوشته شده توسط : admin

آموزش آنلاین زبان انگلیسی

در یادگیری و آموزش آنلاین زبان انگلیسی و یا چنانچه قصد ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارید، حتما می دانید که نیاز به انگیزه نامه(SOP) دارید. انگیزه نامه یا Statement of Purpose یکی از مدارک مهم در پرونده تحصیلی شما است که تاثیر بسزایی در روند پرونده دارد. تجربه نشان داده است که یک انگیزه نامه قوی می تواند امیدی برای پرونده ای ضعیف باشد. بنابراین، بر روی انگیزه نامه خود سرمایه گذاری کنید تا نقطه قوتی برای پرونده تحصیلی شما باشد.

انگیزه نامه در زبان انگلیسی چیست؟

انگیزه نامه زبان انگلیسی یا به اختصار SOP در واقع نامه ای است که می بایست به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید. شما در این نامه از انگیزه خود برای تحصیل در این دانشگاه می نویسید. توجه داشته باشید که این نامه، معرفی نامه نیست که به راحتی از آن بگذرید. بلکه این نامه می بایست اطلاعاتی را در بر داشته باشد که دانشگاه موردنظرتان، برای متقاعد شدن به آن نیاز دارد.شما باید در انگیزه نامه خود به این پرسش پاسخ دهید که چرا باید دانشگاه مورد نظر درخواست پذیرش شما را بپذیرد؟ بهتر است پیش از نوشتن انگیزه نامه این پرسش در ذهن شما نقش ببندد تا ساختار نوشتار خود را بر اساس آن تنظیم کنید. برای پاسخ به این سوال می توانید از نمودار عنکبوتی استفاده کنید. به این ترتیب که سوال اصلی را در مرکز نمودار قرار دهید و پاسخ ها و دلایل خود را در اطراف آن جای دهید. این کار باعث می شود به یک چارچوب کلی دست یابید. پیشنهاد می کنیم سایت های مختلف را بررسی کنید تا ببینید دانشگاه زبان انگلیسی مورد نظر شما چه شرایطی برای دانشجویان خود در نظر دارد تا بر روی انها تمرکز بیشتری داشته باشید. 

در انگیزه نامه زبان انگلیسی به چه سوالاتی باید پاسخ داد؟

در انگیزه‌نامه میبایست به سوالات زیر پاسخ دهید.هدف شما از تحصیل در این دانشگاه چیست؟ هدف شما از تحصیل در این رشته چیست؟ چه چیزی از این دانشگاه شما را جذب کرده است؟ چه میزان در رشته مورد نظر خود و زبان انگلیسی تجربه دارید؟ تمایل دارید چه تجربیاتی را در این دانشگاه به دست آورید؟ برنامه شما بعد از پایان تحصیلاتتان چیست؟ تمایل به کار تحقیقاتی و پژوهشی دارید یا کار اجرایی؟ آیا تمایل به کار تحقیقاتی مشترک با استاد خود دارید؟ نام استاد مورد نظر خود را ذکر کنید.چه مهارتی برای برنامه های علمی پژوهشی دانشگاه دارید؟ علایق شما چیست؟ چه ویژگی برجسته ای دارید که برای دانشگاه می تواند مهم باشد؟ سوالات فوق نمونه ای از سوالاتی هستند که می بایست در انگیزه نامه خود به آنها پاسخ دهید. پیشنهاد می کنیم به هر یک از این سوالات جداگانه پاسخ دهید و در نهایت با توجه به انها متنی منسجم و یکپارچه تهیه کنید. این متن باید به گونه باشد تا بتواند نظر اعضای کمیته دانشگاه را به خود جلب کند.

چگونه توصیه نامه خود را به زبان انگلیسی بنویسیم؟

برای شروع بهتر است از جملاتی با حداکثر گیرایی و جذابیت استفاده کنید. مثلا" استفاده از ضرب المثل یا سخنان بزرگان به خصوص در زمینه تحصیلی شما می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید نکته مهم در بخش مقدمه، نشان دادن علاقه و انگیزه زیاد به تحصیل در دانشگاه و زبان انگلیسی مورد نظر است. بنابراین، سعی کنید از شور و اشتیاق خود سخن بگویید. بعد از این مرحله وارد مرحله سوابق تحصیلی شوید و از توانایی ها و افتخارات خود در زمینه تحصیلی بنویسید. سعی کنید توجه آن ها را به نقاط مثبت کار خود جلب کنید. چنانچه در بخشی از سوابق خود عملکرد ضعیفی داشته اید، دلیل آن را بیان کنید. اگر رشته تحصیلی مقطع گذشته شما متفاوت از رشته مدنظر شماست، از اثرات مفید آن در زندگی کاری و تحصیلی خود و سطح زبان انگلیسی بنویسید. از علت انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مورد نظر خود بگویید. به ذکر دقیق امکانات و تسهیلات موجود در دانشگاه مورد نظرتان بپردازید. توجه داشته باشید که در تعریف، اغراق و زیاده روی نکنید. بلکه تنها به بیان واقعیات بپردازید. بعد از این بخش، نوبت به ارائه تجربیات شما در ارتباط با رشته تحصیلیتان می رسد. هر تجربه ای در این زمینه دارید، بازگو کنید؛ از کارآموزی ، زبان انگلیسی پروژه های دانشجویی و کارگاهی گرفته تا تجربه های صنعتی. چنانچه فعالیت داوطلبانه ای در زمینه ای علمی انجام داده اید، به شرح آن بپردازید. توجه داشته باشید خود را بزرگ جلوه ندهید، بلکه تلاش کنید تجربیاتی که در این زمینه بدست آورده اید، به روشی منطقی تحلیل کنید. در ادامه می توانید به بیان اهداف خود بپردازید. توجه داشته باشید که هدف شما باید ارتباطی با پذیرش شما و آینده مدنظر شما داشته باشد. به این ترتیب، آینده شغلی و پژوهشی خود را با در نظر گرفتن چشم اندازی که در زمینه تحصیلی و شخصی خود دارید به نحوی احسن برای هیئت داوران به تصویر بکشید. به عنوان نتیجه گیری نهایی چند خطی در مورد تطابق و تناسب رشته و دانشگاه مورد نظرتان با توانایی ها و شخصیت خود بنویسید. بهتر است در آخر از  اعضای کمیته دانشگاه به خاطر وقتی که برای بررسی انگیزه نامه شما  اختصاص داده اند، سپاسگزاری کنید.

چه نکاتی را باید در نوشتن انگیزه نامه زبان انگلیسی رعایت کنیم؟

بهتر است در ابتدا پیش نویسی برای خود تهیه کنید. لازم نیست ساختار نگارشی خاصی را رعایت کنید. با خیالی آسوده هر آنچه را که می خواهید بنویسید و هر چیزی که در ذهن خود دارید بر روی کاغذ بیاورید. بعد از اینکه مطالب خود را به اتمام رساندید، آن را خلاصه کنید و سعی کنید موارد غیر ضروری را حذف کنید.پیشنهاد می کنیم انگیزه نامه خود را در زمانی مناسب بنویسید تا فرصت کافی برای آن داشته باشید. عجله نکنید، چرا که این نامه برای آینده شما بسیار مهم است. بهتر است از کلماتی حرفه ای و آکادمیک در انگیزه نامه خود استفاده کنید. مثلا" می توانید به جای کلمه do از کلمه accomplish استفاده کنید یا به جای کلمه think از presume. البته استفاده افراطی از این گونه کلمات می تواند نتیجه عکس داشته باشد. پس در استفاده از واژگان حرفه ای تعادل را رعایت کنید. شاید نگارش حرفه ای این انگیزه نامه برای شما دشوار باشد، اما باید بدانید شما به عنوان دانشجویی بین المللی که قصد تحصیل در کشوری دیگر را دارید باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. شما می توانید برای ارتقا سطح مهارت زبان انگلیسی و یا تثبیت تسلط خود در دوره هایی حرفه ای شرکت کنید. موسسه دیاکو با وجود دوره های مختلف زبان انگلیسی به صورت گروهی یا خصوصی می تواند به شما کمک کند. اگر به فکر شرکت در دوره ای موثر هستید، حتما با ما تماس بگیرید. تلاش کنید بر روی نقاط قوت خود متمرکز شوید. در این نامه زبان انگلیسی شما می بایست در مورد تجربه ها، مهارت و دانش و برنامه های اتی خود بنویسید و از این طریق بتوانید دانشگاه مورد نظر خود را متقاعد کنید تا با درخواست پذیرش شما موافقت کند. البته توجه داشته باشید که صادقانه و به دور از اغراق بنویسید. تنها کافی است نقاط قوت خود را به نحو احسن و تاثیر گذاری ارائه دهید.شروعی جذاب و گیرا می تواند توجه داوران را به خود جلب کند. بهتر است نامه خود را با عنوان و مقدمه ای مناسب و جالب شروع کنید .توجه داشته باشید که این انگیزه نامه زبان انگلیسی به شما اختصاص دارد. بنابراین، به هیچ عنوان کپی نکنید چراکه اعتبار خود را از دست خواهید دادید.همان طور که پیش تر بیان کردیم، بهتر است به هیچ عنوان دروغ نگویید و اغراق نکنید. توانایی ها و مهارت های خود را آن گونه که هست به بهترین نحو ارائه دهید، به طوری که توجه داوران را به خود جلب کنید. پیشنهاد می کنیم بعد از اینکه انگیزه نامه خود را نوشتید، از فردی اگاه مانند دوست و یا استاد خود در این زمینه کمک بگیرید. با دریافت نظرات مختلف می توانید به نکات مفیدی جهت اصلاح پی ببرید. در واقع با این کار نامه شما به اصطلاح چکش کاری می شود.وقتی به توصیف خود و فعالیت هایتان می پردازید، سعی کنید با شرکت در دوره های آموزش آنلاین زبان انگلیسی Diako.ir اطلاعات دقیقی بدهید. مثلا اگر مدت زمانی مشغول به تحصیل در رشته و یا شغلی خاص بوده اید، مدت زمان فعالیت خود را ذکر کنید.تلاش کنید هر موضوعی که  در انگیزه نامه خود مطرح می کنید، دقیق و با ذکر جزییات باشد. اگر علاقه مند به رشته ای خاص هستید، صرفا" نگویید علاقه دارم! بلکه به توضیح در خصوص علاقه خود بپردازید. 





:: برچسب‌ها: آموزش آنلاین زبان انگلیسی+ آموزش انلاین زبان+زبان انگلیسی+آموزش زبان+دیاکو ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: